ÇOCUKLARA
MATEMATİK ANLATMA VE SEVDİRME
ADNAN
MENDERES ÜNİVERSİTESİ MATEMATİK BÖLÜMÜ
Hasan
Erbay ÖZDEMİR
ÖZET
Çocuğunuzun günlük
hayatta matematiğin yerinin ne kadar önemli olduğunu belirtmeniz için gün
içinde sıklıkla onu düşünmeye itecek sorular sormanız gerekmektedir. Örneğin
çocuğunuzun yediği şekerleri veya mısırları saymasını isteyin veya
çocuklarınıza parayı öğretirken gerçek para kullanın. Beraber alışverişe çıkın
ve ödemeleri onun yapmasına izin verin. Para üstünü tam almasını ve bundan emin
olmasını sağlayın. Çocuğunuzla sesli olarak konuşarak sorduğunuz soruların
cevabını kendi başına bulmasını sağlayın. Çocuğunuzun cevabı bulmak için
çabalaması, doğru cevabı bulmasından daha önemlidir. Bu aktivitelerin her biri
çocuğunuzun matematiği daha çok sevmesini sağlayacaktır.
GİRİŞ
Matematik
dersi, kimine göre oldukça sıkıcı, kimine göre ise eğlencelidir. Özellikle
ilköğretim çağındaki çocukların büyük çoğunluğu matematikten hoşlanmaz. Peki
çocuklara bu dersi nasıl sevdirebilirsiniz?
Ehow isimli internet sitesinde
yer alan habere göre, matematiği sevdirirken öncelikle gerçek hayatla matematik
arasında bir bağ kurmalısınız.
1)Plastikten
yapılan sayma fasulyeleri ya da çubuklar yerine çocuklarınıza, gerçek fasulye,
kuru baklagiller, tahıllar verin. Bu yiyecekleri sayarken çocuklarınız daha
fazla eğlenecektir.
2)Mümkünse
çocuklarınıza parayı öğretirken gerçek para kullanın. Kağıt parçaları ya da gazoz kapakları yerine
gerçek metal ve kağıt paraları göstererek değerlerini anlatın.
3)Formülleri
ve istatistikleri öğretmek için spor istatistiklerini kullanın. Kazanma yüzdelerini
ve averajları hesaplamak için çocuklarınıza spor sayfalarını
verin.
4)Çocukların
gerçek hayattaki ilgileriyle matematik arasında bir bağlantı kurun. Çocuklar
bir şeyler atıştırmayı severler. Derslerde çocukların sayı saymalarına
yardımcı olmak için patlamış mısır ya da şekerleme türü yiyecekler kullanmasına
izin verin. Böylece çocuklar bu dersi daha fazla seveceklerdir.
5)Çocukların
çözmesi için eğlenceli kelime problemleri oluşturun. Çocukların ismini bu
kelime problemlerinin içine yerleştirin. Matematik problemlerinde gerçek
hayatın deneyimlerini kullanın.
6)Her
şeyi santimetreler şeklinde ölçmek yerine işe biraz eğlence katın. Cetvel
yerine şekerleme ya da kraker gibi yenilebilir nesneler kullanın.
Okul Öncesi Dönemde Yapabilecekleriniz
Çocuğunuz
iki yaşından itibaren, sayılarla objeler arasındaki birebir ilişkileri
anlayabilecek gelişimsel olgunluğa erişir, örneğin birin ikiden az olduğunu
anlayabilir. Matematik derslerine (oyunlarına) bu günlerden itibaren
başlayabilirsiniz
Matematiği
Eğlenceli Hale Getirin
Öğrenme sürecini etkileyen birçok faktör vardır, bunlardan biri de motivasyondur. Çocuk, öğrenmesi gereken konuya merak duymalı yani o konuyla ilgilenmelidir. Bu nedenle, matematiği çocuk için eğlenceli hale getirerek öğretmeye çalışmak daha kolay olacaktır.
Öğrenme sürecini etkileyen birçok faktör vardır, bunlardan biri de motivasyondur. Çocuk, öğrenmesi gereken konuya merak duymalı yani o konuyla ilgilenmelidir. Bu nedenle, matematiği çocuk için eğlenceli hale getirerek öğretmeye çalışmak daha kolay olacaktır.
BULGULAR
Matematik ile ilgili kavramları, işlemleri, sembolleri,
problemleri ve çarpım tablosunu evde oyunlarla daha keyifli hale
getirebilirsiniz.
Sayıları ve sembolleri birer kartona yazarak hafıza oyunları oynayın.
Tombala tarzında eğlenceli kartlar hazırlayarak bir oyun yapabilirsiniz.
Çarpım tablosunu okurken sesini kaydedin ve daha sonra bunu sık sık ona dinlettirin.
Sayıları ve sembolleri birer kartona yazarak hafıza oyunları oynayın.
Tombala tarzında eğlenceli kartlar hazırlayarak bir oyun yapabilirsiniz.
Çarpım tablosunu okurken sesini kaydedin ve daha sonra bunu sık sık ona dinlettirin.
SONUÇ VE ÖNERİ
Örneklerde de
görüldüğü gibi çocuğa matematiği sevdirmek için öğretmek gereklidir.
Yine de ailelerimiz ve öğretmenlerimiz öğretmenin önemi yerine bazı şeylere daha fazla önem vermektedirler. Mesela şarkılarla sevdirmeye çalışmak, oyunlarla sevdirmeye çalışmak, ödüllendirmeler yaparak sevdirmeye çalışmak… Liste uzatılabilir. Peki biz matematiği oyun, şarkı vb. haline getirdik, ama daha sonra öğrenci sınıfına göre ciddi bir matematik problemi ile karşılaştı. Sonuç ne olacak? Bence bu tür yöntemlerin etkisi çok azdır. Esas belirleyici durum konuyu öğrenmesini sağlamaktır. Diğer yollar bize ve çocuğumuza zaman kaybettirir.
Yine de ailelerimiz ve öğretmenlerimiz öğretmenin önemi yerine bazı şeylere daha fazla önem vermektedirler. Mesela şarkılarla sevdirmeye çalışmak, oyunlarla sevdirmeye çalışmak, ödüllendirmeler yaparak sevdirmeye çalışmak… Liste uzatılabilir. Peki biz matematiği oyun, şarkı vb. haline getirdik, ama daha sonra öğrenci sınıfına göre ciddi bir matematik problemi ile karşılaştı. Sonuç ne olacak? Bence bu tür yöntemlerin etkisi çok azdır. Esas belirleyici durum konuyu öğrenmesini sağlamaktır. Diğer yollar bize ve çocuğumuza zaman kaybettirir.
KAYNAKÇA
İfade Kullanİfade Kullan