ÇARPIM TABLOSUNUN  PRATİK YÖNTEMLERLE ÖĞRETİLMESİ
Bu proje amacı, ilköğretim öğrencilerine çarpım tablosunun öğretiminde ezberleme yöntemin ve pratik yöntemin etkililiklerinin ve verimliliklerinin araştırılmasıdır.
Araştırmada ilköğretim 3/A ve 3/B sınıf öğrencileri yer almıştır. Tüm oturumlar birebir öğretim düzenlemesi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bağımlı değişkeni öğrencilerin çarpım tablosunun yöntemini öğrenmeleridir.    Birinci 3/A sınıfında ezberleme yöntemi kullanılmıştır.3/B sınıfında ise pratik yöntemler kullanılmıştır. Araştırma bulguları verimlilik açısından incelendiğinde pratik yöntemlerin ezberleme yöntemine göre daha verimli olduğu bulunmuştur.
Giriş
Çocuklar birçok yönden birbirlerine benzemelerine rağmen, bedensel, bilişsel ve duyuşsal açıdan farklı özelliklere sahiptirler. Bu farklılıkların nedeni ile genel eğitim hizmetlerinden yeterince yararlanamayan çocuklara da rastlanmaktadır. İlköğretim öğrencileri olan çocukların eğitim amaçlarından birisi onlara işlevsel akademik becerilerin kazandırılmasıdır. İşlevsel akademik becerilerinden bir tanesi de matematiktir. Matematik ile ilgili becerilerinin kazanılmasında dört işlem becerileri ön koşul beceri olma özelliği  taşımaktadır. Matematik ile ilgili becerilerin kazanılmasında güçlük çeken bireylerin yaşadıkları güçlüklerin büyük bir kısmı dört işlem becerilerindeki yetersizliklerden kaynaklanmaktadır. Dört işlem becerileri ile ilgili olarak normal ve engelli öğrenciler üzerinde Cox (1975) tarafından yapılan bir araştırmada tüm öğrencilerde meydana gelen hataların çok büyük kısmının çarpma işlemlerindeki hatalardan kaynaklandığı bulunmuştur. Matematiksel işlemlerin hızlı ve doğru bir biçimde yapılabilmesi , dört işlem becerilerinden çarpma işlemi ile ilgili becerilerin yeterince kazanılmış olmasına bağlıdır. Temel çarpma işlemleri ile ilgili olacak öğrenciler belirli bir düzeye geldikten sonra temel çarpma işlemlerinin zihinden çabuk yapılması önem kazanır. Öğrencilerin birçoğu matematik becerisinde olduğu gibi çarpma işlemlerini zihinsel olarak yerine getirme becerisinde de çeşitli derecelerde yetersizlik gösterirler. Bu konuda etkili öğretim strateji ve taktik arayışları günümüzde de sürmektedir. Çarpım tablosunun eksiklikleri birçok anne, baba ve bazen öğretmenler çocuğunun yavaş cevap vermesini bir sorun olarak görürler. Fakat bu gecikmenin nedeni kimi zaman matematikte yetersiz olmaktan değil, farklı ve ayrıntılı düşünmekten kaynaklanmaktadır. Bu durum matematiksel düşünme açısından olumsuzluk olarak yorumlanmamalıdır. Böyle çocukların zihinlerinde stratejiyi destekleyici tipte araştırma yapmaya gereksinimleri olabilir. Ayrıca çarpım tablosunu öğrenirken kullanabilecekleri başka stratejiler de deneyebilmeleri desteklenmelidir. Aşağıda çarpım tablosuyla alıştırma yapmaya yardımcı olacak bazı kaynaklar bulunmaktadır. Bilgisayar üzerinden internette uygulanan bazı yardımcı stratejiler; görsel çarpım tablosu, etkileşimli çarpım tablosu, çarpma oyunu, hızlı çarpmadır. Okullarda ise en az rastlanan yöntemlerden biriside tekerlemeli çarpım tablosudur. Şu an günümüzde az yaygınlaşmış olan materyal matematik dalı altında verilen kısa ve kolay öğrenebilecek bir pratik yöntemi Eskişehir Osmangazi Üniversitesi’nde görev yapan Doç. Dr. Hüseyin IRMAK tarafından verilmiştir. Bu yöntemin çarpım tablosunun öğretiminde uygulamanın etkinliğine ve verimliliğine ilişkin yapılmış bir araştırma bulunmamaktadır. Bu pratik yöntem ele alınan  öğretim alanlarında uygulanan öğretim uygulamaları etkili ve verimli bulunmuştur.
Amaç
Bu araştırmanın amacı ilköğretim öğrencilerine çarpım tablosunun öğretiminde ezberleme yöntemin ve pratik yöntemin etkiliklerinin, verimliliklerinin ve sosyal geçerliliklerinin  araştırılmasıdır. Bu amaçla aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır:
· İlköğretim öğrencilere çarpım tablosunun öğretilmesinde ezberleme yöntemin ve pratik yöntemin verimlilikleri arasında fark var mıdır ?
· İlköğretim öğrencilere çarpım tablosunun öğretilmesinde ezberleme yöntemin ve pratik yöntemin sosyal geçerliliklerin arasında fark var mıdır ?

Önem
Türkiye’de ilköğretim öğrencilere matematik öğretimi konusunda yapılan çalışma sayısı oldukça yetersizdir. Bu nedenle, yapılan bu araştırma ilköğretim öğrencilere matematik öğretimi konusunda uygulamalı araştırmaların yapılması açısından önem taşımaktadır.
Bunun yanında ilköğretim öğrencilerine çarpım tablosunun öğretiminde ezberleme yöntemin ve pratik yöntemin öğretimle çarpım tablosunun öğretilmesinde kullanılan materyallerin özel eğitim alanında çalışan uzman ve öğretmenler için kaynak oluşturabilecek özellikte olması, ilköğretim alanı açısından önemli görülmektedir.
Bu araştırma sonunda elde edilen bulguların, öğretmenlerin ilköğretim öğrencilere çarpım tablosunu nasıl öğretecekleri konusundaki bilgi gereksinimlerinden bir bölümünün karşılanmasına yönelik önemli katkılar sağlayabileceği umulmaktadır.
Ayrıca bu araştırmanın ilköğretim öğrencilere matematiğin diğer konularının öğretimi konusunda bir model olacağı düşünülmektedir

Sınırlılıklar
Araştırmanın iki açıdan sınırlı olduğu düşünülebilir. Bu nedenle araştırma sonuçları bu sınırlılıklar içerisinde yorumlanmalıdır.
· Araştırma çarpım tablosunda yer alan ve öğrencilerin bilmedikleri 18 çarpma işlemi ile sınırlıdır.
· Araştırma Aydın Ticaret Odası İlköğretim Okulu 3/A ve 3/B öğrencileri ile sınırlıdır.

Yöntem
1.Araştırma Modeli
Araştırmada kullanılan iki öğretimin aynı bağımlı değişken üzerindeki  etkililiğinin karşılaştırmak amacıyla tek denekli araştırma araştırma desenlerinden uyarlamalı dönüşümlü uygulamalar modeli kullanılmıştır.
2.Bağımlı Değişken
Bu araştırmada bağımlı değişken, ilköğretim öğrencilerin çarpım tablosunu öğrenmesidir.
3.Bağımsız Değişken
Araştırmanın bağımsız değişkenleri, ilköğretim öğrencilere çarpım tablosunu öğretiminde pratik yöntemi uygulamalarıdır.
4.Deney süreci
Bu araştırmanın bağımsız değişkeni olan pratik yöntem olarak sunulan ve ezberleme yöntem öğretiminin, bağımlı değişken olan ilköğretim öğrencilerin çarpım tablosunu öğrenmeleri üzerindeki etkileri belirlenmeye çalışılmıştır.
5.Öğrencilerde Aranan Önkoşul Özellikleri
Araştırma kapsamında alınan deneklerin;
· Çarpım tablosundan verilen işlemleri sesli olarak okuyabilme
· Çarpım tablosundan  verilen işlemleri zaman sınırı olmaksızın çözebilme
· Verilen yönergileri izleyebilme
· Dikkatini en az 10 dakika süreyle çalışmaya yöneltebilme
· Önkoşul becerilere sahip olan öğrenciler araştırmanın denekleri olmuştur.
6.Uygulamacı
Araştırmanın uygulama verileri Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi formasyon eğitimi programında devam eden araştırmacı tarafından toplanmıştır.
7.Ortam
Uygulama Aydın Ticaret Odası İlköğretim Okulu’nda çarpım tablosunun öğretimi için hazırlanan 3/A ve 3/B sınıflarında yapılmıştır.
8.Araç ve Gereçler
Araştırmada öğretim oturumlarında kullanılmak üzere bilgisayarda yazılarak çıktısı alınmış çalışma kartları hazırlanmıştır. Araştırmada güvenirlik verilerinin toplanması için video, kamera kullanılmıştır.
9.Pratik yöntemi uygulama oturumu
Bu araştırmanın bağımsız değişkeni olan pratik yöntem çarpım tablosunu etkili bir şekilde öğrencilerin üzerinde daha kalıcı olduğu görülmüştür. 3/A sınıfına ezberleme yöntemi kullanılmış ve 3/B sınıfına ise pratik yöntem kullanılmıştır. Aradan bir ay geçtiğinde öğrencilere sunulan çarpım tablosunun ezberi ve akılda klaması 3/B sınıfı daha etkili olduğu saptanmıştır. 3/B sınıfında uygulan bu yöntemi kısaca bahsedersek; öğrenciler 5’lere kadar olan çarpımı rahat yapabilmektedir. Fakat 5’lerden sonra zorluk yaşadıkları saptanan öğrencilerde bu pratik yöntem uygulanmıştır.8*9=72 olduğunu öğrenciler hemen cevap verememektedir . pratik yöntemde ise 10 luk bır sayıı tabanı seçilir. Ve 10 dan 8 çıktımı 2 kalır ,10 dan 9 çıktımı 1 kalır. Çapraz çıkarma yine olursa 7 olur 7*10 ile çarpılır.sonra 1*2 çarpılır ve 7*10+2*1=72 olur. Aşağıdaki fotoğrafta daha anlışılır bir biçimde açıklanmıştır.





 Kaynakça
(2000)”Karşılaştırmalı Tek Denekli Araştırma Modelleri” Özel Eğitim Dergisi

Cox,L.S.(1975)”Diangnosing and Remediating Systematic Errors in Additions and Subruction Copputations “The Aritmetic Teacher 22,151-157
Unknown
Unknown