ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
Öğretmen eğitimi Türk Milli Eğitim sisteminin en önemli sorun alanlarından birisidir. Bunun nedeni ise, yüzyılı aşkın bir zamandır, istikrarlı bir öğretmen yetiştirme politikasının geliştirilememesidir. Farklı zamanlarda, farklı öğretmen yetiştirme modelleri denenmiştir. Bu modellerden biri de, pedagojik formasyon kurslarıdır. Pedagojik formasyon kursları, kimi zaman kaldırılmış kimi zaman ise kurtarıcı olarak görülmüştür. Ama şu bir gerçektir ki, öğretmen yetiştirme meselesi bir sorun olmaya devam etmektedir.Bu makalede Eğitim Fakültesi Matematik öğretmenliği öğrencilerinin mi yoksa Pedagojik Formasyon sertifika eğitimi alan Matematik bölümü öğrencileri mi daha nitelikli öğretmen olurlar ? Her iki eğitimi de alan öğrencilerde olması gereken başında zihinsel ,duyusal , psikomotor özellikleri bakımından en iyilerini seçerek diğerlerinden farklı kılmak gerekir. Seçilen öğrenciler eğitici kadrosu ile zamanın bulunan koşullarına göre fiziksel ve teknik donanımlarda alan bilgisi, öğretmenlik bilgisi, genel kültür bilgisi bakımından yeterli öğretmenler yetiştirilmesidir.
Anahtar Kelimeler :Eğitim, Pedagojik Formasyon, Öğretmen Yetiştirme, Sertifika, Lisans Eğitimi,Matematik bölümü,Matematik öğretmenliği
Giriş
“Öğretmenlik , Devletin eğitim, öğretim ve bununla ilgili yönetim görevlerini üzerine alan özel bir ihtisas mesleğidir. Öğretmenler bu görevlerini Türk Milli Eğitiminin amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak ifla etmekle yükümlüdürler. Öğretmenlik mesleğine hazırlık genel kültür özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon ile sağlanır.”(MEB 1973)
Gelişme
Pedagojik formasyon sertifika programı ile bir çok üniversite ağır bir yükün altına girmiştir. 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılında eğitim bilimlari alanında kadrolu iki Yrd. Doc. sahip olan bir fakülteye bile fazla kontenjan verilerek üniversiyeteyi ağır bir yükün altına sokmuştur. Eğitim fakültesinde olan matematik öğretmenliğine yaklaşık 72 kişi kaydolurken Pedogajik formasyon sertifika programına matematik öğretmenliğinin yaklaşık olarak 3 katı kadar matematik bölümü öğrencisi başvurmaktadır.
Zaten ağır bir bölüm olan matematik bölümü, eğitim fakültesinde 4 yıla yayılmış olan eğitim derslerini 8-9 ay gibi kısa bir sürede öğrenmeye çalışmaları kendi alan derslerinde fazla zaman ayıramayarak başarısızlığa neden oluyor. “... Şu anda kendini atanamayan diye vasıflandıran 300 bin kişi var. Eğitim Fakültelerinde okuyanlarla birlikte 500 bine yaklaşıyor. “ (Milliyet Gazetesi,27 Şubat,2015).Bu bilgiden yola çıkarak örneğin Adnan Menderes Üniversitesi Pedagojik Formasyon setifika programı çerçevesinde toplam 1200 kişiye sertifika eğitimi vermektedir. Bunu 81 ilede düşünürsek sayısı oldukça fazla olduğu görülmektedir. Bu kadar Pedagojik Formasyon sertifikası verilmesinin nedeni gerçekten öğretmen eksikliğinden mi yoksa işin ticaret boyutundan mı işte asıl bu konuya karar verilmelidir. Pedagojik Formasyon eğitim programları alan bilgisi,öğretmenlik bilgisi ve genel kültür yeterlilikleri bakımından hızlandırılmış eğitim olduğundan çok fazla özümseyemeden kısa zamanda çoğu dersi ezbere dayalı öğrendikleri için devletin bugün kapatmak için uğraştıkları dershaneleri öğrencilere mecbur bırakmaktadırlar. Matematik bölümü öğrencilerinin dersleri genelde teorik olduğundan formasyon programında ki derslerle örtüşmemektedir. Bu nedenle alışkın olmadıkları bir eğitim programı olduğundan oldukça zorlanmaktadırlar.
Matematik bölümü öğrencileri teori derslerinin yanında uygulama(staj) derslerinde de oldukça güçlük çekmektediler. Matematik öğretmenliği okuyan öğrenciler uygulama(staj) derslerinde daha geniş bir zamana yayarak daha çok tecrübe kazanıp daha rahat bir eğitim sürmektedirler. Matematik bölümü öğrencileri ise yaklaşık 14 haftada aynı seviyeye gelmeye çalışıyorlar.
Sonuç
Bu bilgilerden yola cıkarak öğretmen olmak için eğitim fakültesini bitirmiş gerek ve yeter koşul olarak ya da pedagojik eğitim sertifikasını 4 yıllık lisans eğitimini tamamladıktan sonra geniş bi zamana yayarak verılmesı daha uygun olur .En azından lisans eğitimini tamamladıktan sonra alınan formasyon belgesi onların lısans eğitimini etkilememiş olup onları başarısızlığa kötü not almalarına neden olmaz .
GAMZE DEMİR
İfade Kullanİfade Kullan