Gülçin Ateş
1.Problem
1.Problem
İlköğretim yıllarından itibaren
karşımıza çıkan, günlük yaşamamızın vazgeçilmezi olan matematik, hayatımızda
önemli bir yere sahiptir. Öğrencilerin İlk eğitim aldıkları yıllardan itibaren
matematiğe karşı ilgi ve tutumları ileri zamanlarda meslek seçimini bile
etkilemektedir.
O halde günümüz okul programlarında
ki matematik eğitimi öğrencilere
verilirken, bunların kendilerine ne işe yaradığının öğretilmesi gerekir.
Öğretilen bilgilerin günlük yaşamla bağlantı kurularak anlatılması gerekir. Bu
şekilde matematik eğitim ve öğretimi öğrencilerin, okul yaşamından okul dışı
yaşamına kadar matematik bilgilerinin ve kültürünün kendisine yararlı olacağı
inancı verilir. Fakat bugün okullarımız da böyle bir bağlantı kurulamamaktadır.
Öğrenciler matematiği geçmek zorunda oldukları bir ders diye algılayıp,
bilgileri öğrenme değilde ezberlemeye çalışmaktadırlar. Yapılan araştırmalarda
sadece Türkiye’de değil bütün Dünyada öğrencilerin matematik derslerine korku
ve endişe ile yaklaştıkları sonucuna varılmıştır. O halde matematikde başarının
sağlanması için bu olumsuz tutumun yıkılması gerekir.
Öğrencilerin derslerde öğrenmeye
karşı olumlu tutumlar göstermesini sağlamakta öğretmenlere düşen görev
büyüktür. Öğretimde uygulayabileceğimiz tek bir yöntem bulunmadığından,
sınıftaki öğrencilerin bireysel farklılıklarını göz önüne alarak birden fazla
yöntemi uygulaması gerekir. Öğrenciye sadece bilgi vermek amaçlanmayıp, bu
bilgileri kullanmayı, sosyal yönden gelişim sağlanmalıdır.
Canlandırma yöntemi öğrencilerin dil
gelişimini sağlar, birlikte çalışma, paylaşma, yardımlaşma isteğini artırır ve
öğrencileri sosyalleştirmeye katkıda bulunmaktadır. Canlandırma yönteminin bu
kadar çok olumlu yönleri varken, matematik eğitiminde fazla kullanılmamaktadır.
Matematik eğitiminde canlandırma
yöntemini kullanmak, öğrencilerde olumlu etki bırakacağı göz önüne alınarak bu
araştırmada “Matematik dersinin anlatımında ve problem çözerken canlandırma yönteminin
kullanılmasının öğrenci başarısına
etkisi var mıdır?” sorusuna yanıt aranmaktadır.
2.Amaç
Bu araştırmanın amacı; canlandırma
yönteminin matematik dersi başarısına ve tutumuna etkisini belirtmektir. Bu
amaç doğrultusunda Aşağıdaki alt problemlere de cevap aranması amaçlanmaktadır:
1. Matematik dersinde canlandırma
yöntemi uygulanarak öğrencilere aktarılmasındaki faydalar nelerdir?
2. Bu yöntem öğrencilerin ders
başarısını nasıl etkilemektedir?
3. Bu yöntem öğrencilerin matematik
hakkında ki tutumunu nasıl etkilemektedir?
3.Önem
Bu araştırmanın önemi; matematik
eğitiminde yaparak yaşayarak öğrenme ilkesinin benimsendiği canlandırma
yönteminin uygulamasının öğrenciler üzerinde anlamlı ve kalıcı öğrenmesi
bakımından önem göstermektedir.
Matematik eğitiminin Türkiye’de ve
diğer ülkelerde yapılan yöntem araştırmalarının sayısı oldukça azdır. Bu
nedenle matematik alanında anlatım yöntemleri hakkında fazla bir bilgiye sahip
olunmadığı gibi uygulaması da çok az görülmektedir. Bu yüzden bu araştırmanın
başka araştırmalar yapılmasına teşvik etme nedeniyle önem göstermektedir.
Matematik konularını ve problemlerini
işlerken kalıcı öğrenmeyi sağlayarak öğrencilerin geri bildirimleri daha kolay
ve doğru olması bakımından önemlidir. Öğrencilere matematik eğitimi verilirken
bu bilgilerin ne işlerine yarayacağının özümsetilmesi planmaktadır. Öğretilen
bilgilerin öğrenci ile yaşam arasında bir iletişim köprüsü oluşturacağı ön
planda tutulmalıdır. Bu şekilde matematik eğitimi ve öğretimi öğrencininin,
okul yaşantısından okul dışı yaşama, hangi okul düzenine geçerse geçsin
matematik bilgilerinin ve kültürünün kendisine yararlı olacağı inancı verilir.
4.Sayıltılar
1.
Belirlenen
örneklerin konuyu yeterince temsil ettiği.
2.
Öğrencilerin
“Matematikle ilgili düşünceleriniz” ölçeğine samimi cevaplar verdiği
varsayılmıştır.
5.Sınırlılıklar
Araştırma 2015-2016 eğitim öğretim yılı
Aydın ilinde Aydın Lisesi’nin 10. sınıfında okuyan 30 kontrol, 30 deney grubu
öğrencisi, araştırmanın süresi 14 hafta
ve araştırma canlandırma yöntemi ile sınırlıdır.
6.Yöntem
6.1.Model-Desen
Yapılan bu deneysel çalışmada deney
grupları ön test – son test Konrol gruplu deneysel modeli ile yapılandırmıştır.
Öğrencilerin matematik dersine yönelik başarı ve tutmlarına bakılacaktır.
6.2.Evren-Örneklem
Deneysel çalışmanın evreni, 2015-2016
eğitim öğretim yılı Aydın ilinde bir lisede 10. sınıf öğrencileridir.
Araştırmanın örneklemi, matematiksel başarıları birbirine eşit olan 10-H
sınıfında okuyan 30 öğrenci oluşturmaktadır.
6.3.Veri toplama araçları-Teknikleri
Çalışmamızda
öntest sonucunda öğrencilerin matematiksel başarıları eşit bulunan sınıflardan
biri deney, diğeri kontrol grubu olarak belirlendikten sonra uygulamaya
geçilecektir. Kontrol grubundaki öğrencilere düz anlatım, soru cevap gibi
klasik anlatımlar, deney grubundaki öğrencilere ise bu metodların yanısıra
canlandırma yöntemi ile ders işlenecektir.
Araştırmada 10. sınıf öğrencilerinin matematik dersinde
canlandırma yönteminin faydasını ve öğrencinin matematiğe karşı tutumunu ölçmek
için “Matematik hakkında düşünceleriniz” adlı bir ölçek, uygulamadan önce ve
sonra kullanılacaktır. Ölçekte matematiğe karşı tutum ve yararları
hakkında 20 sorudan oluşan ve her soruya
her zaman, sık sık, bazen, asla şeklinde oluşacak seçenekler bulunacaktır.
Metematik
konusu her iki gruba 14 hafta süreyle işlendikten sonra “Matematik hakkında
düşünceleriniz” ölçeği tekrar uygalınacak ve sonuçlar karşılaştırılacaktır.
7.Kaynak
-Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim
Bilimleri Dergisi Yıl:2006, Sayı:24
-Öğretim İlke Ve Yöntemleri Doç.Dr. Kerim Gündoğdu OGRETM
ILKE VE YONTEMLERI_SUNUM_PF.ppt
-http://www.egitimhane.com/
-Öğretim İlke ve Metodları Prof.Dr.Mustafa Ergün, Ögr.Gör.
Ali Özdaş
İfade Kullanİfade Kullan