Hayatımızda Matematik Dersinin Önemi Ve Öğrencilere İlgi Çekici Hale Gelmesi

Gülçin Ateş

1.Problem
İlköğretim yıllarından itibaren karşımıza çıkan, günlük yaşamamızın vazgeçilmezi olan matematik, hayatımızda önemli bir yere sahiptir. Öğrencilerin İlk eğitim aldıkları yıllardan itibaren matematiğe karşı ilgi ve tutumları ileri zamanlarda meslek seçimini bile etkilemektedir.
O halde günümüz okul programlarında ki  matematik eğitimi öğrencilere verilirken, bunların kendilerine ne işe yaradığının öğretilmesi gerekir. Öğretilen bilgilerin günlük yaşamla bağlantı kurularak anlatılması gerekir. Bu şekilde matematik eğitim ve öğretimi öğrencilerin, okul yaşamından okul dışı yaşamına kadar matematik bilgilerinin ve kültürünün kendisine yararlı olacağı inancı verilir. Fakat bugün okullarımız da böyle bir bağlantı kurulamamaktadır. Öğrenciler matematiği geçmek zorunda oldukları bir ders diye algılayıp, bilgileri öğrenme değilde ezberlemeye çalışmaktadırlar. Yapılan araştırmalarda sadece Türkiye’de değil bütün Dünyada öğrencilerin matematik derslerine korku ve endişe ile yaklaştıkları sonucuna varılmıştır. O halde matematikde başarının sağlanması için bu olumsuz tutumun yıkılması gerekir.



Öğrencilerin derslerde öğrenmeye karşı olumlu tutumlar göstermesini sağlamakta öğretmenlere düşen görev büyüktür. Öğretimde uygulayabileceğimiz tek bir yöntem bulunmadığından, sınıftaki öğrencilerin bireysel farklılıklarını göz önüne alarak birden fazla yöntemi uygulaması gerekir. Öğrenciye sadece bilgi vermek amaçlanmayıp, bu bilgileri kullanmayı, sosyal yönden gelişim sağlanmalıdır.
Canlandırma yöntemi öğrencilerin dil gelişimini sağlar, birlikte çalışma, paylaşma, yardımlaşma isteğini artırır ve öğrencileri sosyalleştirmeye katkıda bulunmaktadır. Canlandırma yönteminin bu kadar çok olumlu yönleri varken, matematik eğitiminde fazla kullanılmamaktadır.
Matematik eğitiminde canlandırma yöntemini kullanmak, öğrencilerde olumlu etki bırakacağı göz önüne alınarak bu araştırmada “Matematik dersinin anlatımında ve problem çözerken canlandırma yönteminin kullanılmasının öğrenci başarısına  etkisi var mıdır?” sorusuna yanıt aranmaktadır.





2.Amaç
Bu araştırmanın amacı; canlandırma yönteminin matematik dersi başarısına ve tutumuna etkisini belirtmektir. Bu amaç doğrultusunda Aşağıdaki alt problemlere de cevap aranması amaçlanmaktadır:
1.   Matematik dersinde canlandırma yöntemi uygulanarak öğrencilere aktarılmasındaki faydalar nelerdir?
2.   Bu yöntem öğrencilerin ders başarısını nasıl etkilemektedir?
3.   Bu yöntem öğrencilerin matematik hakkında ki tutumunu nasıl etkilemektedir?







3.Önem
Bu araştırmanın önemi; matematik eğitiminde yaparak yaşayarak öğrenme ilkesinin benimsendiği canlandırma yönteminin uygulamasının öğrenciler üzerinde anlamlı ve kalıcı öğrenmesi bakımından önem göstermektedir.
Matematik eğitiminin Türkiye’de ve diğer ülkelerde yapılan yöntem araştırmalarının sayısı oldukça azdır. Bu nedenle matematik alanında anlatım yöntemleri hakkında fazla bir bilgiye sahip olunmadığı gibi uygulaması da çok az görülmektedir. Bu yüzden bu araştırmanın başka araştırmalar yapılmasına teşvik etme nedeniyle önem göstermektedir.
Matematik konularını ve problemlerini işlerken kalıcı öğrenmeyi sağlayarak öğrencilerin geri bildirimleri daha kolay ve doğru olması bakımından önemlidir. Öğrencilere matematik eğitimi verilirken bu bilgilerin ne işlerine yarayacağının özümsetilmesi planmaktadır. Öğretilen bilgilerin öğrenci ile yaşam arasında bir iletişim köprüsü oluşturacağı ön planda tutulmalıdır. Bu şekilde matematik eğitimi ve öğretimi öğrencininin, okul yaşantısından okul dışı yaşama, hangi okul düzenine geçerse geçsin matematik bilgilerinin ve kültürünün kendisine yararlı olacağı inancı verilir.


4.Sayıltılar
1.   Belirlenen örneklerin konuyu yeterince temsil ettiği.
2.   Öğrencilerin “Matematikle ilgili düşünceleriniz” ölçeğine samimi cevaplar verdiği varsayılmıştır.


5.Sınırlılıklar
Araştırma 2015-2016 eğitim öğretim yılı Aydın ilinde Aydın Lisesi’nin 10. sınıfında okuyan 30 kontrol, 30 deney grubu öğrencisi, araştırmanın süresi 14 hafta  ve araştırma canlandırma yöntemi ile sınırlıdır.


6.Yöntem
     6.1.Model-Desen
Yapılan bu deneysel çalışmada deney grupları ön test – son test Konrol gruplu deneysel modeli ile yapılandırmıştır. Öğrencilerin matematik dersine yönelik başarı ve tutmlarına bakılacaktır.


     6.2.Evren-Örneklem
Deneysel çalışmanın evreni, 2015-2016 eğitim öğretim yılı Aydın ilinde bir lisede 10. sınıf öğrencileridir. Araştırmanın örneklemi, matematiksel başarıları birbirine eşit olan 10-H sınıfında okuyan 30 öğrenci oluşturmaktadır.
     6.3.Veri toplama araçları-Teknikleri
         Çalışmamızda öntest sonucunda öğrencilerin matematiksel başarıları eşit bulunan sınıflardan biri deney, diğeri kontrol grubu olarak belirlendikten sonra uygulamaya geçilecektir. Kontrol grubundaki öğrencilere düz anlatım, soru cevap gibi klasik anlatımlar, deney grubundaki öğrencilere ise bu metodların yanısıra canlandırma yöntemi ile ders işlenecektir.
Araştırmada 10. sınıf öğrencilerinin matematik dersinde canlandırma yönteminin faydasını ve öğrencinin matematiğe karşı tutumunu ölçmek için “Matematik hakkında düşünceleriniz” adlı bir ölçek, uygulamadan önce ve sonra kullanılacaktır. Ölçekte matematiğe karşı tutum ve yararları hakkında  20 sorudan oluşan ve her soruya her zaman, sık sık, bazen, asla şeklinde oluşacak seçenekler bulunacaktır.
         Metematik konusu her iki gruba 14 hafta süreyle işlendikten sonra “Matematik hakkında düşünceleriniz” ölçeği tekrar uygalınacak ve sonuçlar karşılaştırılacaktır.
7.Kaynak
-Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi Yıl:2006, Sayı:24
-Öğretim İlke Ve Yöntemleri Doç.Dr. Kerim Gündoğdu OGRETM ILKE VE YONTEMLERI_SUNUM_PF.ppt
-http://www.egitimhane.com/

-Öğretim İlke ve Metodları Prof.Dr.Mustafa Ergün, Ögr.Gör. Ali Özdaş


Unknown
Unknown