OYUNLARLA MATEMATİĞİ SEVDİRME
Konu :
|
Oyunlarla matematik öğretimi
|
Hazırlayan:
|
Nurdane Kavaklıkuyu
|
ÖZET: Çalışma, ilköğretimin birinci
kademesindeki öğretmenlerin sınıf içinde uygulanabilecek farklı türden
çalışmaları tanıma ve bunları geliştirebilmeleri, öğrencilerin matematik
dersine karşı olumlu tutum geliştirebilmeleri ve bunun matematik dersindeki başarılarının
arttırılmasına katkıda bulunması amacıyla yapıldı ve benzeri çalışmalarla
karşılaştırıldı.
Bu süreçte, Nazilli ilçesindebulunan bir özel
ilköğretim okulunda görev yapan sınıf öğretmenleriyle bir meslek içi çalışma
gerçekleştirildi. Söz konusu öğretmenlere 4 hafta boyunca hizmet içi eğitim
çalışması kapsamında haftanın bir günü matematik etkinlikleri ve oyunlar
sunuldu. Onlardan, bunları sınıf içinde uygulayıp, belirlenebilen sonuçları
raporlar halinde getirmeleri istendi. Gerek etkinlik ve oyunların öğretmenlere
sunuluş süresinde, gerekse uygulama sırasında yapılmak istenenler tartışmaya
açıldı.
Hem çalışma süresince öğretmenler
gözlenip, düşünceleri kaydedilerek, hem de uygulama sonrası düzenledikleri
raporlar değerlendirilerek, sınıf içinde uygulanacak bu tip etkinliklerin
öğretmen ve öğrenciler üzerindeki etkileri, onlarda yarattığı davranış
değişiklikleri, matematik dersine karşı olan bakış açıları değerlendirilmeye
çalışıldı.
I. GİRİŞ
Matematik eğitimi
matematik kadar eskiye uzanan bir olaydır. İnsanlık tarihi boyunca, günlük ve
iş yaşamında hissedilen ihtiyaçlardan dolayı matematik hep ilgi görmüştür.
Bireyin zekasını geliştirmede gücü olduğu düşüncesi de bunda etkili olabilir.
Karşıt olarak, matematiği sembollerle dolu,
anlaşılmaz, somut örneklerle beslenemez, sadece ezberlenen, pek çok öğrenci
tarafından sevilmeyen bir ders olarak görenler az değildir. Soyut işlemlerin
zorluğu nedeniyle zor ve sıkıcı bulanlar da vardır. Ülkemizde bir çok öğrenci
matematiğin zor olduğunu ve matematiği başaramayacağını düşünerek kaygılanmakta
ve matematiğe karşı olumsuz tutum geliştirmektedir. Birçok insan için
matematik, hayatını zehir eden derslerden, içine korku salan sınavlardan ve
okulu bitirir bitirmez kurtulacağı bir kabustan ibarettir. Bazıları içinse
matematik hayatı anlamanın ve sevmenin bir yolu olabilmiştir. Çünkü sevmenin
yolu, her şeyde olduğu gibi, burada da anlamaktan geçer. Ancak anlayabildiğimiz
şeyleri severiz.
Yirmibirinci yüzyılı sürdüğümüz şu günlerde ise
matematik öğretiminin amaçlarına ulaşabilmesi için belirlenmiş engelleyicilerin
ortadan kaldırılması gerekmektedir. Bunun için "öncelikle, geleneksel
yaklaşımla öğrenmede ısrarcı olmaktan kaçınmak zorunluluğu vardır. Onun yerine
günümüz imkanlarından, değişik öğretim yöntem ve tekniklerinden, araç-gereç,
oyun ve etkinliklerden olabildiğince faydalanmaya çalışılmalıdır. Özel olarak
İlköğretimin temel amaçlarından biri olarak bilinen bireyleri hayata
hazırlayıcı ve sonraki öğretim aşamalarındaki yönlendirici ödevinin
unutulmaması önemlidir. Eğitimde yükselen değerlerden sayılan akıl yürütme,
eleştirici düşünme ve problem çözme vb. gibi kavramların öne çıkmasında
gecikilmemelidir. Bu noktada, matematik öğretiminin önemi artmaktadır.
Bu düşünceleri temel alarak, Nazilli ilçesinde bulunan
bir özel ilköğretim okulunda ilköğretimin birinci kademesindeki öğretmenlere
yönelik bir çalışma yürütüldü. Bu çalışmada, öğretmenlerin değişik etkinlikleri
tanıma ve bunları geliştirebilmeleri, öğrencilerin matematik dersine karşı
olumlu tutum geliştirebilmeleri ve bunun matematik dersindeki başarılarının
arttırılmasına katkıda bulunması amaçlandı ve benzeri çalışmalarla
karşılaştırıldı.
1.
II.
ARAŞTIRMANIN AMACI:
Çalışma, ilköğretimin birinci kademesindeki
öğretmenlerin sınıf içinde uygulanabilecek farklı türden çalışmaları tanımaları
ve bunları geliştirebilmeleri, öğrencilerin matematik dersine karşı olumlu
tutum içinde bulunmaları ve sonuçta matematiğin asıl ödevi olan sorgulama ve
üretmeyi gerçekleştirmede katkıda bulunması amacıyla yapıldı.
1.
III.
ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI:
Araştırmanın verileri, 2015-2016 öğretim yılı
bahar döneminde, Nazilli ilçesinde bulunan bir özel ilköğretim okulunda görev
yapan 8(sekiz) sınıf öğretmeni ve onların derslerine girdikleri toplam 120 öğrenciyle
sınırlıdır.
1.
IV.
YÖNTEM:
Yukarıda sözü edilen temel amaç çerçevesinde
yapılan çalışmada ilk olarak matematik öğretiminde etkinlik ve oyunlar ve
bunların matematik öğretimine olan katkılarına ilişkin yapılan yerli ve yabancı
çalışmalar derlenip incelendi ve üzerinde tartışıldı.
İkinci aşamada ise, Nazilli ilçesinde bulunan
bir özel ilköğretim okulunda görev yapan sınıf öğretmenleriyle bir meslek
içi çalışma gerçekleştirildi. Bu çalışma gerçekleştirilirken, öğretmenlerin
daha önceki dönemlerde genel anlamda öğretim yöntem ve teknikleri, çocuk
gelişimi ve psikolojisi, ölçme ve değerlendirme gibi alanlara ilişkin eğitim
almış oldukları göz önünde bulunduruldu. Söz konusu öğretmenlere 4 hafta
boyunca hizmet içi eğitim çalışması kapsamında haftanın bir günü, öğrenciler
okuldan ayrıldıktan sonra iki ders saati süresince, değişik sınıf seviyelerinde
kullanılabilecek yerli ve yabancı kaynaklardan derlenip, bilgisayar ortamında
yeniden düzenlenerek ülkemiz koşullarına uygun hâle getirilen ve çalışmaların ileri
safhalarında öğretmenlerin kendilerinin ürettikleri matematik etkinlikleri ve
oyunlar sunuldu. Öğretmenlerden, bunları sınıf içinde uygulayıp, belirlenebilen
sonuçları raporlar halinde getirmeleri istendi. Gerek etkinlik ve oyunların
öğretmenlere sunuluş süresinde, gerekse uygulama sırasında yapılmak istenenler
tartışmaya açıldı.
Hem çalışma süresince öğretmenler
gözlenip, düşünceleri kaydedilerek, hem de uygulama sonrası düzenledikleri
raporlar incelenerek, sınıf içinde uygulanan bu etkinliklerin öğretmen ve
öğrenciler üzerindeki etkileri, onlarda yarattığı davranış değişiklikleri,
matematik dersine karşı olan bakış açıları değerlendirilmeye çalışıldı.
Yürütülen çalışmada 2 erkek, 6 bayan olmak üzere
toplam 8 öğretmen ve bunların derslerine
girdikleri değişik sınıflardan toplam 120 öğrenci yer aldı.
1.
V. ANALİZ
ve BULGULAR:
Veri
sadeleştirilmesi, veri sunumu ve verilerin doğrulanması aşamaları kullanılarak
analiz edildi.
Bu çalışmada sunulan ve çalışma ilerledikçe
öğretmenlerin kendilerinin oluşturduğu etkinlikler uygun sınıf seviyelerinde
uygulandı. Bu etkinliklerin bir kısmı için araştırmacıların ve sınıf
öğretmenlerinin görüşlerinin bir bölümü aşağıda verilmeye çalışılmıştır.
1.
Gazetedeki
Matematik Etkinliği: Bu
etkinlik sunulduktan sonra öğretmenler, bundan sonra öğrencinin okuduğu her
gazete ve kitapta matematiği arayacağını ifade ettiler. Bireylerin küçük yaştan
beri magazine meraklı oldukları, ancak bu etkinlik sonrasında, öğrencilerin
yazarların makalelerini ve ekonomi haberlerini de okumaya yöneleceğini, hatta
karikatürlerin içinde de matematiği bulabileceğini ve onları okurken,
incelerken de içinde matematiği arayacağını dile getirdiler.
2.
Geometrik
Şekillerle Sıralama Etkinliği: Raporlarda, öğrencilerin bu etkinlik sırasında biçim, renk ve
büyüklük kavramını daha iyi algıladıklarının gözlendiği belirtildi. Ayrıca,
görsel ya da somut her örnekte karşılaştırma yapmaya çalışacağının düşünüldüğü
söylendi. Böylece, muhakeme etmeye hazır halde olacağından belleğin sürekli
üretken olacağı ifade edildi.
3.
Geometrik Şekil
Üretme Etkinliği: Öğretmenler,
öğrencinin özelliklerini bildiği bir geometrik şekilden, henüz özellikleri
ortaya konmayan yeni geometrik şekiller üretip, bunların özelliklerini
hissedip, ifade edebileceklerini belirttiler.
4.
Kek Tarifi ve
Çerez Tabağı Etkinlikleri: Öğrencilerin, kesirlerde dört işlemi görsel olarak algıladıkları
ve dört işlem yapma yeteneklerinin pekişmesi için oldukça faydalı
olduğubelirtildi.
5.
"İsmimde
Ne Var?" Etkinliği: Kesirlerde sadeleştirme ve genişletme kavramlarını daha kolay
algıladıkları, böylelikle denk kesir kavramını belleklerinde oluşturduklarını
ifade ettiler
6. Açı Ölçüleri: Öğrencinin, açıların ölçülerinin büyüklüğünün
kollarının uzunluğuna bağlı olmadığını
hissedildiğinin, komşu tümler, komşu bütünler, doğrusal açı kavramlarını
tanımada kolaylık sağlandığının gözlendiğini ifade ettiler.
1.
VI.
SONUÇ ve ÖNERİLER:
Eğitim sisteminin en önemli öğeleri öğretmen,
öğrenci ve öğretim programlarıdır. Bu nedenle, elde edilen bulgular
doğrultusunda ifade edilen öğretmen görüşlerini şöyle sıralayabiliriz:
1.
Sınıf
içinde uygulanan etkinliklerle öğrencilerin, matematik dersine ilişkin olumsuz
ön yargılardan kurtulacakları,
2.
Çalışmalarda
öğrencilerin oyun içinde hem iyi öğrendikleri, hem öğrenirken eğlendikleri, hem
de matematikten zevk aldıkları.
Uykusundan düşman saldırısının başlaması
nedeniyle uyandırıldığında Napolyon'un tedirginliğini "Hay Allah'ım, ben
de matematik sınavı var sandım!" diye açığa vurduğu söylenir. Ünlü
komutana yüklenen bu korku, okul çocuklarının tümünün olmasa bile büyük
bölümünün korkusu değil midir? . İşte yukarıda belirtilen öğretmen görüşleri de
göstermektedir ki, yapılan etkinlikler sonrasında bu tür korkular ortadan
kalkabilecektir.
İlköğretimde etkili bir matematik öğretiminin
gerçekleştirilmesi önemlidir. Bunun gerçekleştirilebilmesi için bir neden,
ilköğretim yıllarında, çocukların bir yönden temel beceri kazanmaları, diğer
yönden zihinsel gelişimlerini en hızlı döneme rastlamasıdır. Bu düşünceyi
doğrulayan öğretmen görüşleri;
1.
Konulara girişte
kavrama kolayca ulaştıkları, kalıcılığı sağladığı ve zamandan tasarruf
yapıldığı,
2.
Öğrencilerin evde
matematik yaparken çözme hızları, düşünme, mantık yürütmelerindeki gelişmelerin
veliler tarafından iletildiği şeklindedir.
Matematik öğretiminin amaçlarından biri, insanda
mantıklı düşünmeyi geliştirmektir. Ancak yapılan araştırmalar matematiğin,
mantıksal düşünmenin kazandırılması için bir araç olma özelliğini gittikçe
kaybettiği izlenimini vermektedi. Oysa, öğretmenlerden alınan aşağıdaki
görüşler etkinliklerle öğretimin bu amacın da gerçekleşmesinde önemli rol
oynadığı doğrultusundadır.
1.
Sınıf
öğretmenlerinin daha üretken olmasını sağladığı,
2.
Günlük plan yaparken artık her ders için yeni
bir etkinlik düşünüp, uygulamaya başladıkları,
3.
Bilmenin sınıf
ortamında uygulayıp, dönütleri almada yeterli olmadığı,
4.
Var olan
etkinlikleri daha üst sınıflara uygulayacak biçimde geliştirdikleri.
Matematik öğretimi yapan öğretmenlerin
öğrencilerinin sınıfta soru sorma, düşünce üretme, problem çözme ve bezeri
etkinliklerde bulunmalarını özendirecek tutumda bulunması zorunluluğu vardır.
Ancak bu şekilde öğrencilerinin sınıfta etkin olmalarına yardımcı olabilir.
Onları olumlu yönde güdüleyebilir. Alınan öğretmen görüşlerinden bu yorumu
destekleyecek sonuçlar edinildiği de şu ifadelerle anlaşılabilir:
1.
Yeni
çalışma yaprakları hazırlama, konulara uygun etkinlik üretebilme becerisi
kazandırdı,
2.
Öğretmenler
arası iletişimi kuvvetlendirdi, birikimler karşılıklı paylaşıldı,
3.
Araştırmaya
yönlendirdi,
4.
Öğretmede
zorlanılan konular, daha kolay ifade edilebildi,
5.
Mesleki
hizmetin kaçıncı yılında olursa olsun, öğretmenin daima kendini geliştirmesi
düşüncesi oluştu.
KAYNAKLAR:
1-Alkan H.; Köroğlu H. ve Başer N. (1999)
"Ülkemiz Matematik Öğretmeninin Yetiştirilmesi ve Matematik Öğretiminin
Amaçları", DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 10.
2- Baykul, Y. (2000) "İlköğretimde
Matematik Öğretimi", Ankara: Anı Kitabevi
Boyacıoğlu, H., Erduran, A.ve Alkan, H. (1996)
"Permütasyon, Kombinasyon ve Olasılık Öğretiminde Rastlanan Güçlüklerin
Giderilmesi", İstanbul: Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, II.
Ulusal Eğitim Sempozyumu.
3- Busbridge J. ve Özçelik D.
A. (1996) "İlköğretim Matematik Öğretimi", Ankara:Yök/Dünya Bankası,
Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi
İfade Kullanİfade Kullan